RHD2 virus nieuws

RHD2

In december 2015 is een nieuwe variant van het RHD virus in Nederland ontdekt.  Het gaat hierbij om het RHD2 virus dat tot acute sterfte kan leiden.
Wij hebben hiervoor een vaccin beschikbaar.

Symptomen

Een met RHD2 virus besmet konijn kan soms (acuut) benauwd worden en koorts krijgen (> 40 °C). Bloedingen of neurologische verschijnselen (trillen/schokkende bewegingen) worden soms gezien voorafgaand aan de sterfte.

Vaak is dit echter niet het geval en sterft het konijn zonder voorafgaande verschijnselen te vertonen. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.
In geval van RHD2 kan daarnaast bij konijnen die de acute fase overleven een meer chronisch ziektebeeld gezien worden met als belangrijkste verschijnselen gewichtsverlies, algehele malaise en geelzucht.

Loopt mijn konijn risico?
Alle konijnen kunnen met RHD2 worden besmet, zowel binnen- als buitenkonijnen.

Hoe worden de ziekten verspreid?

Het RHD2 virus verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding.

Hoe voorkom ik een besmetting met RHD2?

• Voorkom contact met wilde konijnen.
  • Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien.
  • Vaccineer uw konijn jaarlijks tegen myxomatose en VHS (RHD of VHD) en het nieuwe RHD2 vaccin.
  • Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.
  • Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren en verzorgen van uw konijn.
  • Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Houdt u uw konijnen binnen? Wissel van schoeisel bij het naar binnen gaan.

Myxomatose

Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Voorkom dus dat wilde konijnen in de tuin bij uw konijnen kunnen komen !

Symptomen

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen is enkele dagen tot 2 weken. De ziekte kenmerkt zich door zwelling van de oogleden, mond en anus. Ook verdikkingen in de huid kunnen optreden, vaak zijn de oren verdikt en voelen warm aan. Ze zijn ook echt ziek.
De konijnen zijn er echt ziek van ze voelen warm aan en zijn suf en bewegen weinig.

De ogen die verdikt zijn kunnen en pusachtige uitvloeiing krijgen. Er is ook vaak snot en door de verdikking van het neusslijmvlies ontstaat een hoorbare ademhaling en benauwdheid.
Er kan een longontsteking ontstaan waaraan het konijn zal overlijden als het niet behandeld wordt.

Loopt mijn konijn risico?
Alle konijnen kunnen met Myxomatose worden besmet, zowel binnen- als buitenkonijnen.

Muggen bestrijden
Muggen zijn de voornaamste besmettingsbron voor konijnen, ze brengen de ziekte van het een besmet konijn naar andere konijnen over.

Hoe voorkom ik een besmetting met Myxomatose?

• Vaccineer uw konijn preventief tegen deze ziekte.
  • Probeer insecten te weren.
  • Hang eventueel ’s avonds en ’s nachts een klamboe over de hokken buiten.
  • Zorg ook dat wilde konijnen geen contact met uw konijnen in de tuin hebben. Uw konijnen kunnen door deze wilde konijnen besmet worden met myxomatose.
  • Bestrijd vlooien met behulp van stronghold ®. Voorkom contact met egels, konijnen uit het wild deze kunnen de vlooien overbrengen.
  • Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, mocht u naar aanleiding van deze mail/brief nog vragen hebben dan vernemen wij dit graag van u.

Laat een reactie achter